Často kladené dotazy
Víte, že…
- můžete pozvánky na akce dostávat mailem?
- u nás v čítárně máte možnost si spoustu CD poslechnout dříve, než se rozhodnete je jít koupit do obchodu?
- katalog našich knih máme i v mobilních verzích?
- Nevíte, kde získat elektronické knihy legálně? Podívejte se!
- Vzhledem k elektronickému výpůjčnímu protokolu vracejte knihy včas. První upomínka není zasílána!
Půjčovna pro dospělé
Říkáte, že mám platit upomínku, ale mně žádná upomínka nepřišla.
První upomínka se posílá pouze na e-mail. Další upomínky se pak posílají i poštou. Pokud u nás nemáte zadanou e-mailovou adresu, o první upomínce se dozvíte při kontrole svého účtu na našich webových stránkách, nebo při další návštěvě knihovny. Pokud bychom posílali poštou i první upomínky, náklady na tisk a poštovné by byly vyšší, než kolik činí samotná platba za pozdní vrácení.
Přišel mi upomínací dopis. Přiznávám, že mám knihy doma už půl roku a do knihovny nechodím, ale částku uvedenou v dopise zaplatit prostě odmítám.
Částka uvedená v dopise zahrnuje kromě poplatku za upomínku i cenu knih, které máte doma. Pokud knihy v pořádku vrátíte, zaplatíte pouze poplatek za upomínku dle platného ceníku knihovny.
Ztratil(a) jsem knížku z knihovny. Co mám dělat?
Rozhodně se knihovně nevyhýbejte, nebo Vám ještě navíc začnou naskakovat upomínky. Dojděte do knihovny a nejprve se přesvědčte, že knihu za Vás například nevrátil někdo z rodiny nebo z přátel. Pokud jste si jist(a), že knížku už nenajdete, nejjednodušší a nejlevnější způsob je stejnou knihu koupit někde jinde. Pokud již nikde není, je obvykle možno domluvit se na nějaké jiné podobné knize, případně ztracenou knihu zaplatit.
Pokud si chci prodloužit knížky přes e-mail nebo telefon, prodlouží se mi ve všech odděleních?
Ne, výpůjčky se prodlouží vždy jen v tom oddělení, kam zavoláte (nebo pošlete e-mail). Je to stejné jako při osobní návštěvě – také musíte dojít zvlášť do každého oddělení, ze kterého máte výpůjčky. Pokud chcete prodloužit ve více odděleních, je možné to provést, ale musíte to ve svém telefonátu či e-mailu uvést.
Prodlužoval(a) jsem si knížky přes internet a přesto mi přišla upomínka. Jak je to možné?
Při prodlužování knih prosím věnujte pozornost sdělení, které knihy a na jak dlouho byly prodlouženy. Knihy, na které je další rezervace nebo které již máte doma dlouho, přes internet prodloužit nejdou! V takovém případě je nutno do knihovny přijít osobně, případně zatelefonovat nebo poslat mail, a na možnosti prodloužení se domluvit.
Oddělení pro děti a mládež
Co dělat, když nejste členem dětského oddělení
Není snad nic jednoduššího! Stačí, abyste si opatřili přihlášku (přímo v knihovně) a po jejím vyplnění ji i s částkou 30 Kč za půl roku (nebo 60 Kč za celý rok) přinesli do Dětského oddělení Městské knihovny Klatovy. Nezapomeňte na podpis rodičů! Předně byste se také měli seznámit s knihovním řádem.
Rezervování knih
Chcete-li si přečíst právě půjčenou knihu, máte tři možnosti:
- spustit si z tepla svého domova knihovní systém, vybrat si knihu a v případě, že je půjčená, si ji rezervovat
- dojít do knihovny a požádat o rezervaci
- vzdát se naděje, že danou knihu alespoň spatříte
Prodlužování výpůjční doby
Nemůžete-li vrátit knihy v určeném termínu, nic se neděje. Stačí využít jednu z následujících možností:
- spustit si z tepla svého domova knihovní systém, přihlásit se, vybrat knihy určené k prodloužení (pokud je to ještě možné) a prodloužit je
- dojít do knihovny a požádat o prodloužení
- poslat do knihovny email na adresu detske@knih-kt.cz, přičemž směrodatné je pro nás datum odeslání této zprávy
- zatelefonovat na číslo 376 347 472
V každém případě se vám výpůjční lhůta prodlouží o další měsíc, tedy o dost dlouhou dobu, abyste si dané knihy v klidu přečetli a zamysleli se nad jejich obsahem.
Pobočka oddělení pro děti a mládež Tolstého 765
Co dělat, když…
- ztratím kartičku (čtenářský průkaz)? Ničeho se neboj, přijď do knihovny a ztrátu oznam knihovnici. Udělá ti novou kartičku do tvojí další návštěvy. Zaplatíš za to 10 Kč.
- vím, že nestihnu knihy vrátit do určeného termínu? Přijď do knihovny a půjčené knihy si nech prodloužit. Prodlužuje se vždy o 1 měsíc. Knihy i časopisy, co máš doma, se ti automaticky prodlouží při každé návštěvě knihovny, nebo pokud jen něco vracíš, zbytek se také prodlužuje. Jestliže se zrovna nemůžeš do knihovny dostat během výpůjční doby, můžeš napsat e–mail na skola@knih–kt.cz nebo poprosit kamaráda, aby ti knihy prodloužil.
- je o letních prázdninách zavřeno? Můžeš navštěvovat oddělení pro děti a mládež v knihovně na náměstí. Tvoje oranžová kartička platí i tam a zelená kartička platí i u nás. Registrační poplatek platíš jen jednou, obě oddělení jsou propojená. Ale pozor! Pokud máš půjčené knihy z obou oddělení, prodlužovat musíš také zvlášť!
- chci používat Internet? Jestli jsi čtenář knihovny, máš s sebou čtenářský průkaz, zaplacený registrační poplatek, nemáš žádné dluhy ani nepořádek ve výpůjčkách, Internet je tvůj. Registrovaní čtenáři knihovny mají totiž Internet zdarma – nic neplatí. Když nejsi čtenářem, za Internet platíš podle ceníku v knihovním řádu.